Ugrás a fő tartalomra

Sütőtökös keksz (pumpkin cookies)

"Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem." Mélységesen egyetértek Petőfi szavaival, azzal kiegészítve, hogy nagyon is tudom, miért szeretem. Az erősen tűző nyári nap után valahogy olyan sápadtan romantikus az alacsonyabb szögben érkező, kevéssé melegítő őszi napfény. A sokféle színben játszó levelek, a rozsda, arany, okker, barna, fáradt zöld, mind-mind a kedvenceim. Érik a szőlő, szilva, körte, alma, ehetjük a sült tököt. Utóbbit színe, formája és íze miatt is nagyon szeretem, gyermekkoromban sokat ettem. Aztán valahogy kimaradt az étrendemből, de most felnőttként újra rátaláltam. Habár inkább az USA-ban dívik a sütőtök kultusz, hiszen ott sütnek belőle pitét, mindenféle sütit, kevernek ki smoothie-t, és díszítik ki Halloweenkor lámpásnak (Jack-o'-lantern), azért hazánkban is egyre elterjedtebb a használata díszítésben és sütésben is (mondhatni divat). Múlt ősszel (te jó ég, már több, mint egy éves a blog!!) eléggé rákattantam a pumpkin pie receptekre, akkor smoothie-t csináltam, most ezt a sütőtökös kekszet. Előre bocsátom, hogy enyhén érződik benne csak a sült tök, ezért olyanoknak is simán elkészíthetjük, akik nem kedvelik a tököt. ;)

Ide muszáj volt beraknom egy képet a csodás pumpkin pie-ról. :D

Recept: Ezután a jó hosszú őszünneplő, sütőtökistenítő bevezető után térjünk a lényegre. :D A napokban megláttam a mellettünk lévő zöldségesnél, hogy már lehet kapni sütőtököt. Szuper, el is kezdtem keresgélni hozzá valamilyen receptet. Pinteresten találtam ezt a szépséget, aminek az extrája, hogy még ún. 'icing', azaz cukormáz is kerül a tetejére. A fenti képen még önmagukban láthatóak, mert ki akarom emelni, hogy nagyon hasonlítanak állagban és ízben is a mézeskalácsra. Ennek az egyik oka persze a hasonló fűszerezés (fahéj, szerecsendió, gyömbér), a másik a tésztája. Nem kifejezetten roppanós kekszre kell gondolni, sokkal inkább egy puha, könnyed tésztájú sütire. Mivel hazánkban nem kapható, vagy legalábbis nem elterjedt a konzerv sütőtökpüré, ezért elő kell majd sütnünk a tököt. Lássuk a medvét!

1, Vegyünk egy kisebb sütőtököt, az enyém 1 kg-os volt. Mossuk meg, vágjuk ketté, kaparjuk ki a magját. Kb. 180 fokos sütőben kisebb darabokban süssük készre. Vegyük ki, hagyjuk hűlni, majd a sült húsát kaparjuk ki, törjük össze villával vagy robotgéppel pépesítsük. 1 csészényi fog kelleni, a maradékot (kb. 1/3-ad rész) felhasználhatjuk pl. smoothie-ban is.
2, Mialatt sül a tök, rakjuk össze a tésztát. A száraz hozzávalókat keverjük el, liszt, sütőpor, szódabikarbóna, só, fahéj, szerecsendió, gyömbér. 
3, Egy másik tálban a két tojást keverjük ki a cukorral (vagy más édesítővel), legalább 1 percig. Ez történhet kézzel vagy gépi habverővel is. Adjuk hozzá az olajat, a vanília kivonatot, végül várjuk meg a pépesített sütőtököt. Ha az is megvan, hozzáadhatjuk a keverékhez.
4, Végső lépésként a folyékony és a száraz hozzávalókat vegyítsük. A sütőt melegítsük elő 160 fokra.
5, Egy sütőpapírral bélelt tepsire evőkanálnyi (vagy picit nagyobb) adagokat pakoljunk. Én kicsivel nagyobbat kanalaztam, így 15 db. sütim lett, de ha kicsiket rakunk 20-at is kaphatunk. Ezt rátok bízom. A lényeg, hogy kb. 5 cm legyen a sütik között mert meg fognak nőni. 16 percig legyen bent tepsinként, majd hagyjuk kihűlni őket.
6, Mialatt sütünk elkészülhet a máz. Szerintem anélkül is finom, de édesszájúaknak ez még plusz öröm lehet. Leszitált porcukrot vegyítsünk el fahéjjal és vanília kivonattal, majd adjunk hozzá egy evőkanálnyi olvasztott vajat. Végül lassan, evőkanalanként kezdjünk el hozzá tejet adagolni. Nem fog sok kelleni, pár kanál. Legyünk óvatosak, nehogy túl folyóssá váljon majd a máz. Egy olyan sűrű, kenhető állagot kell elérni. Ha nem elég sűrű, behűthetjük kicsit. A sütikre kenve tálaljuk. Jó étvágyat! :)

Eredmény: Te atya ég! Találtam egy, a mézeskalácsnál is finomabb őszi/téli sütit! Nagyon finom! A sült tök gazdaggá teszi az ízt, de nem tolakodóan, ezért lehet finom még annak számára is, aki nem szereti a sütőtököt. Az őszies fűszerezés pedig egyszerűen isteni, fahéj, gyömbér, szerecsendió... Olvadok... Meg egy kissé a mázam is, de nem is baj, ízre így is tökéletes (túl meleg sütire nem jó rakni a mázat, mert értelemszerűen felolvasztja. :P). Én személy szerint a máz nélkül jobban szeretem, nekem az kicsit édes, de az is finom, igazi folyós cukor. :D Maradok inkább az én kis tökös mézeskalácsomnál. Imádlak, ősz! :)))

Hozzávalók (15 nagyobb, 20 kisebb darabhoz):

  • 2 csésze liszt (a csésze 2,5 dl-es) 
  • 1,5 teáskanál sütőpor
  • 1 teáskanál szódabikarbóna
  • 1/4-es teáskanál só
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • 1,5 teáskanál őrölt szerecsendió
  • 1/4-ed teáskanál őrölt gyömbér
  • 2 tojás
  • 1 csésze barnacukor (vagy az egészségesebb verziója, 3/4-ed csésze fruktóz)
  • fél csésze repceolaj (én olívával csináltam, azzal is finom lett)
  • 1 csésze sütőtök püré (főzhetjük vagy süthetjük is a tököt)
  • 1 teáskanál vaníliás cukor/kivonat
  • a mázhoz 2 csésze porcukor, szitálva
  • 1 teáskanál őrölt fahéj
  • 1 teáskanál vaníliás cukor/kivonat
  • 1 evőkanál olvasztott vaj
  • tej, ahány evőkanál szükséges, hogy kenhető legyen a máz

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hagymás bab ~vega version~

Személy szerint mindig nagy élvezettel néztem, ahogy Bud Spencer falatozta (volna) a hagymás babot a Piedone filmekben. Imádom a chilis babot, ezt az ételt pedig valahogyan hasonlónak képzeltem el. Anyukám egyik nap elújságolta, hogy hagymás babot főzött otthon a családnak. Rögtön kedvet kaptam én is és elkészítettem egy könnyed, hús nélküli verzióját. ;) 1, Vegyünk egy nagyobb fej vöröshagymát, pucoljuk meg. Karikázzuk, kockázzuk fel igény szerinti méretűre. Tegyük fel kevés olajra, pároljuk, dinszteljük meg.  2, Pakoljunk rá egy konzervnyi vörösbabot kevés levével együtt. Jöhet rá a paradicsompüré, még kevés víz igény szerint.  3, Ízesítsük sóval, borssal, ételízesítővel, kevés cukorral. A legvégén hintsük meg chilivel. Forraljuk össze, tálaljuk. Nos, ennyi volt a nagy recept. Eredetileg valamilyen húsféle vagy szalonna is kell bele, úgy "emberesebb", de lássuk be, nyár van, ilyenkor jobban esik egy könnyedebb fogás. Nekem nagyon bejött a hagymás bab, finom

Modenai tészta

Nemrég az Il Trenoban ettem modenai tésztát, ami ugyan csirkehússal készült, de én most a "vega" verzióját készítettem el, szerintem így is nagyon finom lett. :) Recept : Tulajdonképpen ahány recept, annyiféle elkészítési módja van a tésztának. Én kettőből gyúrtam össze a számomra legmegfelelőbbet. Alul majd jelzem a pontos adagokat, elöljáróban annyit mondanék, hogy tészta, tejszín, fokhagyma, csemegekukorica, pirospaprika és chili kell hozzá. Az Il Treno gyorséttermeiben egy wokban összeforgatják a tésztát és a szószt, nagyjából ennyiből áll a fogás, hiszen náluk már előre el van készítve minden fontosabb hozzávaló. Érdekes ez a tészta, mert úgy mediterrán és csípős, hogy közben a pirospaprika miatt (számomra) magyaros ízvilágot idéz. Első lépésben főzzünk ki fusillit, orsót vagy bármilyen olaszosabb tésztát. Tegyük félre. Az apróra vágott fokhagymát kezdjük el egy lábasban kevés vajon párolni, majd adjuk hozzá a csemegekukoricát. Kevés párolás után jöhet a tejszín

Házi krémes á la Dr. Oetker

Érdekelt, hogy milyen sütit lehet összedobni a Dr. Oetker Házi krémes alapporból, ezért kipróbáltam. Bevallom, sosem csináltam még krémest, ezért úgy gondoltam, hogy kezdetnek segítséggel fogok hozzá. Lássuk, milyen lett az eredmény! ;) Recept : A krémalap hátoldalán részletesen leírják, hogy kell megcsinálni a sütit, ami nem nagy ördöngösség. Ami kell hozzá: a 300 Ft-os krémalap, egy kb. 200 Ft-os fagyasztott leveles tészta, valamint 800 ml tej. És egy robotgép. Ennyi! Alul még feltüntetem a pontos mennyiségeket is, de most lássuk, hogyan készül a krémes! Személy szerint a tipikus cukrászdai (alul-felül száraz, plusz még a krém is olyan fura) krémeseket nem szeretem. De, tudtam, hogy ez vagy azért van, mert még nem ettem házit, vagy csak rossz cukrászdákban ettem eddig. :P Tehát, sejtettem, hogy a saját gyártmány úgyis finomabb lesz, még akkor is, ha alapporból készül. Első lépésben ki kell olvasztani szobahőmérsékleten a fagyasztott tésztát. Ezután lisztezett felületen ki kel